Svar: Baby vil ikke spise nok af flaske

12. februar 2019

Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Louise

Tak for dit brev og tillykke med den lille dreng - og velkommen til :)

Nogle børn drikker betydeligt mindre end den mængde, som vi udregnet skønner, de har behov for - men trods dette, så optager de næringen af deres indtagede mælk rigtig godt og vokser derfor, som de skal. Og det lyder til at kunne være tilfældet hos jer - i hvert fald fortæller du, at jeres sundhedsplejerske og egen læge siger, at hans indtag er okay, så længe jeres dreng vokser og tager på som han gør...

Jeg kan dog godt forstå, at du synes det er frustrerende, når du oplever, at han græder, afviser flasken og ikke rigtigt melder sig selv om dagen - og det er rigtig godt, at du forsøger at øge hans indtag af mælk i dagtimerne. Med den vægt han har, så vil hans døgnbehov være næsten det dobbelte af det han indtager, og der er naturligvis en grænse for, hvor lidt han bør drikke i døgnet...

Da han spiser godt om natten, kan du forsøge at skabe nogle af de samme ritualer/rutiner om dagen. Det vil sige nedrullede gardiner og ro samt måden du holder ham på eller ligger med ham på - så han måske bedre kan koncentrere sig om flasken og det at spise.

På samme måde, som der findes forskellige ammestillinger, så findes der også forskellige flaskestillinger, som du med fordel kan forsøge. Du kan lægge dig med ham, du kan sidde med ham foran dig, og du kan også have ham siddende på skrå, hvor han sidder med ryggen mod din mave og kikker ud i rummet og væk fra dig, når han får sin flaske. Nogle børn har betydeligt lettere ved at koncentrere sig om at spise, når de sidder på denne måde.

Der er også børn, som har svært ved at spise, når de er i favn og som har lettere ved at tage imod flasken, imens de f.eks. sidder i skråstol eller ligger i deres barnevogn eller vugge/tremmeseng. Og det er helt okay, at du forsøger dette. Hvis din dreng ligger ned bør du dog elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Og du skal naturligvis søge for at have ham ekstra meget på favn, når han ikke spiser, så han stadig får masser af nærhed og tæt kontakt.

Det kan være en god idé, hvis du kan få ham til ...

Annonce

... at tage imod en flaske, som en fast del af hans putteritual. Og mange børn vil også have let ved at spise en flaske mere eller mindre i søvne. Derfor kan det også være en idé, at du tilbyder ham flasken, når han næsten sover eller måske lige er faldet i søvn - hvis han ikke kan koncentrere sig om at tage imod den, når han er vågen. Det vigtigste er ikke, at han er vågen, når han får flaske, men at han får den mængde mælk, som han har behov for.

Det er fint at du har forsøgt med forskellige type flaskesutter og flasker for at finde ud af om han har lettere ved at spise af noget end noget andet. Du må også meget gerne skifte mellem forskellige typer modermælkserstatning, fordi de alle smager lidt forskelligt og måske vil han være glad for en ny og anden smag. Du kan også variere mellem to typer i løbet af dagen, så hver anden flaske er forskellig. Det er okay, når blot du vælger modermælkserstatning, som passer til hans alder.

Derudover skal du være opmærksom på, om han kan være forstoppet. Hvis han har forstoppelse, så kan det sætte et stop i hans mave- og tarmsystem og forklare, hvorfor han ikke har ret meget plads i maven til mælk - og derfor drikker lidt. Det er derfor vigtigt, at du sørger for at holde hans mave godt igang, og han bør have afføring en gang i døgnet. Du kan give ham laktulose for at holde maven igang - f.eks. 2 ml morgen og 2 ml aften, for at se om det over nogle dage vil gøre en forskel. Du kan også prøve med erstatning, som er udviklet specielt mod træg mave.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det kan være en god idé at give ham lidt mavemassage, evt. komme lidt olie på fingrene og massere med to fingre rundt om navlen i urets retning, og du kan også cykle med hans ben, bukke og presse hans ben op og strække dem igen - naturligvis på en måde, som han synes er rar og dejlig. Det kan også være med til at sætte lidt gang i maven og dermed skabe plads til mere mælk :)

Jeg håber, at dette hjælper lidt videre på vej og glæder mig til at følge jeres lille familie!

Jeg vil anbefale dig, at læse min bog "Helens bog om Amning og Flaske". I den finder du f.eks. også forslag til flaskestillinger :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor